..:: Co to jest manga? ::.. Korzenie sztuki japońskiego rysunku sięgają bardzo dawna. Związani kulturowo z Chinami Japończycy wykorzystywali zwoje płótna jako materiał do rysowania swoich historii. Jednakże sztuka ta była daleka od kultury masowej, gdyż wytwarzanie takich rysunków było bardzo pracochłonne, a przez to dostępne tylko dla niewielkiej grupy zamożnych obywateli. Jedynie rysunki malowane na specjalnych kawałkach drewna, zwanych Ukiyo-e, mogły być dostępne dla większego grona odbiorców. Na początku dziewiętnastego wieku japoński artysta Hokusai określając te dzieła stworzył nowe słowo łącząc dwa inne: "Man-Ga", co w wolnym tłumaczeniu można przetłumaczyć jako "niepohamowane obrazy". SHONEN MANGA: są to dzieła skierowane do młodszego odbiorcy, uczniów podstawówek i liceum. Czasami serie shonen rozszerzają się też na studentów. Dzieje się to z tego względu, iż bardzo często bohaterowie mang dorastają wraz ze swymi czytelnikami. YOUNG MANGA: te z kolei adresowane są, jak mówi ich nazwa, do młodych. Począwszy od ich studiów, aż do wejścia w życie zawodowe. Young manga opisują te same problemy co shonen, tylko że wiek bohaterów jest zbliżony do studenckiego. ADULT MANGA: czytelnikami tych komiksów są ludzie dorośli począwszy od młodych ludzi, którzy co dopiero weszli w życie zawodowe (w większości są to mężczyźni). Adult manga, należy czytać "adaruto", gdyż samo słowo "adult" oznacza mangi erotyczne, a nie generalnie utwory dla dorosłych. Te trzy główne rodzaje mangi są podstawą do dalszych prób zrozumienia mangowego szału. Jednakże granice pomiędzy nimi są bardzo płynne, a czasami jest naprawdę warto zajrzeć do jakieś kategorii wiekowej, innej niż swoja, aby znaleźć interesujące pozycje. To wcale nie koniec. Powyższe trzy kategorie mają jeszcze wiele "pod podziałów", o wiele ciekawszych i często dosyć dziwnych. Shojo manga: są to komiksy dla dziewcząt (choć i wielu panów przegląda je w ukryciu). Głównym bohaterem jest przeważnie dziewczyna, o dużych oczach pełnych gwiazdek i nadziei. Często jest ona biedną sierotką walczącą o przetrwanie w naszej, tzn. tej wymyślonej, okrutnej rzeczywistości. Kocha się w jakimś chłopcu, a ten nagle ginie w wypadku, czy też jest to tylko miłość platoniczna (np. Candy-Candy). Shojo to też popisy tzw. "magical girls" - dziewcząt, które dostają od przybyszy z innych planet nadprzyrodzone moce. Można zacytować np. Maho no tenshi Creamy Mami. Mała Yu, spotykając gwiezdną arkę, dostaje czarodziejską pałeczkę i dwa "kotopodobne" zwierzaki na wychowanie i do pomocy. Dzięki tej pałeczce Yu może się zamienić w młodą i bardzo sexy piosenkarkę - tak robi karierę. Warto też dodać, iż do shojo mang, zalicza się również, wszystkim dobrze znana seria Sailor Moon. Tu również, po spotkaniu księżycowego kota, główna bohaterka Bunny/Usagi staje się szczęśliwą posiadaczką czarodziejskich mocy. Tak na marginesie, to słowo "shójó" oznacza młodą dziewczynę - dziewicę. Gakuen mono manga: są to komiksy dla uczących się, ukazujące dramaty szkolne/uniweryteckie, jak i pierwsze wzloty i upadki w miłości. Spocon manga: są to komiksy o sporcie. Kierowane są do każdej publiczności, od uczniów do ludzi w kwiecie wieku. Do wszystkich lubujących się w różnych dyscyplinach sportowych. Zachęcają, szczególnie młodych, do czynnego uprawiania sportu, pokazują jego uroki. W tych mangach nie ma specyficznych upodobań co do dyscyplin. Są mangi o piłce nożnej (kto pamięta Kapitana Hawka / Capitain Tsubasa z Polonii 1? Ta seria TV, również miała swój początek w mandze!), o wyścigach samochodowych (Grand Prix, też z Polonii 1 ), czy o baseballu, najpopularniejszym sporcie Japonii, np. Touch autorstwa Mitsuru Adachi. Kazuya, mistrz baseballu, ginie w wypadku samochodowym. W tym momencie jego brat Tetsuya, musi go zastąpić zarówno w sporcie (Tetsuya jest również znakomity w baseballu, tylko bardzo leniwy), jak i w sercu ich uroczej sąsiadki Minami. Jidaigeki manga: jest to manga opowiadająca o perypetiach bohaterów na przestrzeni wieków. Krótko mówiąc jest to manga historyczna. Opowiada o przewrotach starej Japonii, o Życiu społeczno-politycznym. Wprowadza nas w świat chłopów, kupców, samurajów i ninja. Niektóre z tych mang mają w chwili obecnej już ponad 30 lat, jednak z uwagi na nie starzejący się temat są nadal czytane. Pod nazwą jidaigeki kryją się również mangi opisujące wierzenia starożytnych, wszelkie religie, a nawet życie bogów - Buddy. Mówiąc o mangach historycznych, można tu zacytować Nobunga (Ikegami Ryoichi), czy też Niji-iro togarashi Mitsuru Adachiego. Ta druga, niby opisująca dawnych samurajów, tak naprawdę dzieje się w dalekiej przyszłości, co można zrozumieć czytając pierwsze słowa. Zaliczamy ją jednak do jidaigeki, gdyż fabuła i styl rysunków, odzwierciedlają dawną świetność Kraju Kwitnącej Wiśni. Fiction manga: ta nazwa grupuje w sobie wszystkie utwory, które mają w sobie choć trochę z SF. Jest to styl walecznego bohatera umiejscowionego np. w świecie postatomowych zgliszczy, czy też w całkowicie odległej przyszłości, gdzie temat gigantycznych robotów- "mobil suits" jest wszechobecny. Kido keisetsu Patlabor (autor Masami Yuuki) jest jednym z przy kładów, jak daleko styl olbrzymich robotów zakorzenił się w kulturze japońskiej. Główna bohaterka, 22-letnia Noa Izumi, angażuje się w policji. Jej marzeniem jest pilotowanie Laborów - wielkich policyjnych robotów. Tam poznaje wielu ludzi, których zajęciem jest praca z laborami. Szczęśliwy los sprawia, iż po pewnym czasie również Noa dostaje swojego robota AV-98 Ingram, któremu od razu nadaje imię Alphonse. I tak rozpoczyna się jej przygoda na drodze walki z przestępczością, w Tokio u schyłku XX wieku. Yoh coma manga: są to dzieła humorystyczne, dosłowne tłumaczenie nazwy brzmi: "komiks w czterech rysunkach". Dawniej były to tylko krótkie rysunkowe anegdoty publikowane w gazetach. Obecnie, w ramach yoh coma, wydawane są również mangi w formacie podstawowym, zawierające dużą ilość stron i rysunków. Można tu podać jako przykład Dr S1umpa Akiry Toriyamy. Dziwna, ale bardzo śmieszna historyjka o genialnym naukowcu, który z braku żony i dzieci konstruuje sobie małego robota - dziewczynkę. Jego wynalazek ma mu pomóc w podbiciu serca miejscowej nauczycielki. Dla tych co lubią się śmiać będzie to idealna lektura, zważywszy na przeplatające się bez przerwy przeróżne gagi. Nyumon manga: ten rodzaj komiksów istnieje na japońskim rynku dopiero od niedawna. Są to mangi wprowadzające młodych w życie zawodowe. Książeczki w stylu "How to...", mówiące o ekonomii, prawie, zarządzaniu itp. Jako przykład - Japan INC. (Ishinomori Shorato) komiks o problemach związanych z wydobywaniem ropy naftowej. Gurmet manga: komiksy dla smakoszy. W tych dziełach oprócz głównego wątku, historii jakiegoś, załóżmy, młodego szefa kuchni (np. Mr. Ajikko, Born to Cook), podawane są zazwyczaj znakomite przepisy Kulinarne. Gekiga manga: są to wszystkie komiksy przygodowe. Grupa gekiga jest bardzo obszerna, gdyż zawiera sensacyjne, sportowe, jak i SF. W japońskim społeczeństwie zauważa się, iż tak jak shojo są przeznaczone dla dziewcząt, gekiga czytują głównie chłopcy. Mah yong manga: Mah yong jest grą przybyłą do Japonii z Chin. Mah yong manga są to komiksy skierowane do ludzi lubiących hazard. Czytając komiksy mah yong, odbiorca oprócz faktu zrelaksowania się, może pogłębić swoją znajomość technik gry. W grze mah yong często robi się zakłady, toteż autorzy komiksów wymyślają scenariusze obracające się wokół założonych dużych sum pieniężnych. Adult manga: Tak jak napisałem wcześniej, mangi erotyczne są zgrupowane pod tą nazwą. Ich tematem jest erotyka pod każdą postacią, od tej najbardziej "hard" (z cenzurą nawet w Japonii, mimo że tam wizja seksu jest bardziej liberalna aniżeli w Europie), poprzez miłość homoseksualną, po różnego rodzaju perwersje, gwałty i dewiacje seksualne. Np. "potworki" z innych planet z panienkami z Ziemi, hm... - zainteresowanym polecam Urotsukidoji zarówno w wersji mangowej jak i jako anime. Powyższa skrótowa (niestety!) klasyfikacja miała na celu przybliżyć wszystkim zainteresowanym japoński świat komiksu. Większość mang, prócz wyszukanych, skomplikowanych scenariuszy, posiada odlotową grafikę, można by nawet rzec "kompleks szczegółu". Graficy posiadają niezwykłe warsztaty plastyczne jak i dokumentację do swych dzieł na bardzo wysokim poziomie. Tak więc, ludzie, rzućcie teraz wszystkie swoje mało istotne sprawy w kąt, sprawcie sobie jakąś super mangę i zagłębcie się w niej. Zobaczycie - wasze życie się zmieni!!! |